23/11: Julkort och brev gott folk! ;D

Om det är någon som har lust/vill och har tid att skicka julkort till lilla mig i Kina så är det mycket välkommet ;) Wo Ai Julkort, speciellt dem från Sverige :D

Skicka det i såna fall till:

Ying-sin Tsui
TCG Nordica (LOFT)
Xiba Lu/Road Nr. 101
Kunming Yunnan
65 00 32 CHINA

Många kramar
yingan

Souvenirjakten fortsätter

Mopeder och den vietnamesiska flaggan ser man överallt i Hanoi.

Också en vanlig syn på gatorna i Hanoi, folk som säljer mat sittandes på superlåga plastpallar.

Ännu fler medelålders och äldre damer som har denna sysselsättning.

Fritera deg, finns i Kunming också men de här såg mycket mindre ut och mer aptitliga ut tycker jag. :P

Nån typ av vietnamesiska dessert, i de många glasskålarna finns olika söta frukt och annatblandningar, det ser dock väldigt syntetiskt ut med de så många olika färger.

Mycket längre hus och byggnader här i Vietnam, och de är väldigt färgglada och fina! Jag gillar verkligen arkitekturen här! Här kan jag tänka mig att bo ett litet tag. Det verkar mysigt. ;)

Fina lägenheter med balkonger som vetter ut mot de hårt trafikerade gatorna men här nerifrån ser det snyggt och lyxigt ut. ;P

Elledningarna kors och tvärs mellan husen, trassel hit och trassel dit, känns det som iaf, men det tycker nog inte de vana vietnameserna.

Bröllop på gång, det står med kinesiska tecken, hm? Men festkläderna ser vietnamesiska u, hur hänger det här ihop? :S

Fler bröllopsgäster på väg till festen.

Jag gillar denna bild, någon mer som gör det? ;)

En affär som säljer fåglar i små träburar, det ser vackert ut med burarna men mindre kul för fåglarna.

Eftermiddagsfika! Några drack kaffe och tog sig även en bit kaka till.

Gecko-lunch!

Vi hittade ett ställe som heter Gecko-café som skulle ha vegetarisk mat eftersom Lotta och Malin är vegetarianer. Precis innan vi skulle stiga in kom det ut en man som sa att vi absolut inte skulle äta där, det är skit typ. Han verkade skitförbannad och gick raskt därifrån innan vi hann fråga något överhuvudtaget. Så vi blev lite nojiga och tveksamma men bestämde oss för att ge det en chans. Först gick vi in i en rätt så mörk korridor och sedan uppför fler trappor innan vi hittade själva ingången till kaféet.

Men det verkade inte vara något konstigt och ägaren gjorde allt för att vi skulle få det bekvämt, satte på fläkten och AC och satte ihop bord åt oss etc. Så vi stannade för att käka lite lunch.

Några bilder i väntan på maten.

Viktoria, jag och Sara.

Äntligen fick Malin sina efterlängtade vegetariska vårrullar, hon hade inte hittat några hemma i Kunming.

Jag beställd en wokade nudlar med grönsaker, för en gångs skull får man mycket grönsaker.

Och den var fantatiskt god, inget konstigt med maten här inte. Den ilskne mannen hade nog bara en dålig dag. :P

En ren och fräsch toalett utanför hade kaféet också. Så vi var mycket nödja med hela besöket. ;)

Shopping i närkvarteret

Det här inlägget skulle egentligen hamna före lunchen på Gecko, men det blev lite fel i ordningen, här kommer det iaf :P

När alla var klara med det dem skulle begav vi oss ut i Hanoi souvenirkvarter, vi bodde ju mitt i stan och överallt fanns där hotell och vandrarhem så det var minst sagt ett turistområde. Inte konstigt att det fanns souveniraffärer på alla gatorna, vart man än gick typ. Här är vi inne i en liten affär, Sara och Malin verkar lite nyfikna på grejerna.

Så fina teset, jag ville köpa ett, de är relativt små men jag var rädd att jag inte skulle kunna få hem dem hela eftersom jag bär omkring på en stor backpack, och vi planerade ju att åka vidare till Catba Island också. Därför blev det inget porslinköp. :( Gaah, så fina!

En annan affär där Frida handlade lite souvenirer, tror det var några koppar med tillhörande assietter. Vi försökte att pruta och det gick men inte sådär jätteväl. Men man måste stå på sig, för det mesta ge dem med sig om man själv också är bestämd.

Gatumat. i detta fall grillat kött.

Friterade vårrullade och köttskivor.

Här frågar Viktoria om vägen till jag kommer inte ihåg vart, hon kanske bara ville veta var vi befann oss på kartan.

Jag  var mer intresserad av matstället bredvid, inne i gränden köar människor för att få i sig lite lunch. Rätterna stå färdiga inne i glasskåpen, rätt intressant, det fanns allt möjligt att välja på, både kött och grönsaker, och det såg rätt gott ut dessutom!

Vi stannar till vid typ varje souveniraffär, vilket betyder att vi inte kommer någon vart, att ta sig igenom bara en gata tog väldigt lång tid, ändå sålde de flesta affärerna liknande prylar och presenter.

Viktoria hittade sina favoritlampor, men hon köpte dem aldrig. :P Dock njuter hon av dem här inne i affären tillsammans med Frida.

De hade också jättefina målade glasunderlägg.

¨
Malin och Lotta hittade en affär som sålde bland annat smycken...

och utanför hängde där för superfina väskorna!

Vi gick förbi en affär som sålde olika prylar och kläder och väskor med kattmotiv, rena kattaffär alltså, här har vi ryggsäckar med broderade katter på.

Flätade korgar slash handväcskor. Hållbara, unika och ändå relativt snygga.

Sista affären före lunch. Här prövar viktoria en lång topp. Det blev ingen plagg för hennes del men Sara köpte sig en blåmönstrad klänning, en jättefin sommarklänning som passade vädret här och nu perfekt. Det var så sjukt varmt och fuktigt i Vietnam, som i Hongkong på sommaren. Blääh, jag ogillar verkligen sånt väder, speciellt hög luftfuktighet, känns som att vara inne i en bastu dygnet runt, man blir svettig och klibbig, verkligen inget hit.

Morgonvandring i Hanoi

På hotellet diskuterade vi rumspriserna och bokade då två dubbelrum med en extrasäng i varje rum. Vi lämnade av vårt bagage i rummen och gick ner för att käka lite frukost eftersom det fortfarande var väldigt tidigt på morgonen. Vi kom överens om att en extra frukost skulle ingå för att vi inte fick någon mer rabatt på rummen.

Efter frukosten gick jag, viktoria och lotta till ett litet livs i närheten för att köpa lite dricka, Lotta köpte en hel förpackning sojamjölk.

Det längst till vänster typiskt vietnamesiska baguetter men resten till höger om de två är kött, tror det eller ej. Vi fick smaka lite på det vid frukosten och det var varken äckligt eller jättegott, smakar som kött bara. Men konsistensen var lite speciell.

Medan de andra stannade kvar på hotellet för att turas om att dusha och borsta tänderna etc, så gick jag och Viktoria på en liten upptäcktspromenad i näheten av hotellet.

Vietnamesiska trafikljus.

Det här två kvinnorna blev till min förvåning glada över att bli fotograferade.

Ganska snart kom jag och Viktoria till en jätterondell och på andra sidan fanns det en sjö med en omgivande park.

Tre kvinnor som sitter bredvid sjön och snyter sig.

Hade vi bara kommit en dag tidigare hade vi kunnat vara med på firandet av något 1000års jubileum, men det missade vi tyvärr. :/

Mycket folk och mycket mopeder och cyklar.

11/10: Vietnam - Framme i Hanoi

Vi kom fram till Long Bien station runt kl.7 på morgonen.

En trång och lång korridor inuti tågvagnen.

Här kunde man borsta tänderna och "snygga" till sig lite på morgonen.

Viktoria och Frida har precis vaknat.

Vi blev flyttade till en annan vagn, en sittvagn med hårda träbänkar, tack och lov att vi inte köpte biljetter till de här sitsarna.

Några är lite morgontrötta men alla är iaf glada ;)

Vi promenerar ut från Long Bien tågstation och in mot centrala Hanoi.

Hanoi är verkligen mopedernas stad! De är överallt!

Random gatubilder.

Alla vietnameser sitter ute på små plastpallar, men det ser inte bekvämt ut för fem öre.
Här käkar några frukost, den berömda vietnamesiska rätten Pho, som är nudlar.

Efter att ha gått några kvarter blev vi trötta och vi hade tungt bagage med oss, så vi bestämde oss för att hitta en taxi som kunde ta oss till Royal Heart hotel som vår lärare Helena rekommenderat och vars adress fanns med i Lonely planet guideboken vi hade med oss. Vi fick åka i två taxibilar och betalade säkert överpris för resan men vi fann hotellet i alla fall och kunde settle down.

10/10: Vietnam - Here we come!

Idag ska vi till Vietnam! Jag kunde inte fatta det eftersom beslutet kom rätt snabbt. Malin, viktoria och sara f.var ju inställda på det men jag bestämde mig bara några dagar innan avresan att jag skulle hänga på, samt Frida och lotta  från min lägenhet också. Så dagen innan gick jag och köpte en massa snacks och förberedde matsäck för den långa resan till huvudstaden Hanoi.

På morgonen tog vi taxi till den östra busstationen i Kunming, det  tog ca 20-25min och kostade 45kr. Här står jag och Frida utanför stationen. Jag bär på en stor backpack som jag hittade i lägenheten, den rymmer sjukt mycket så det är skitbra, eller jag, jag får ju plats med mer dvs att det blir tyngre och mer att bära. Så kanske inte så bra ändå. :P

De fem andra tjejerna som jag åker till vietnam med, Frida, Lotta, Malin, Viktoria och Sara F., inne i busstationen.

Här väntar vi på att vår buss till den kinesiska gränsstaden Hekou ska starta. En massa bagage och många glada miner! ;D

Här är vår buss, den ser inte så lyxig ut inifrån men sätena är faktiskt bättre och mer moderna samt bekväma än jag föreställde mig. Dessutom fick man en flaska vatten på köpet. Biljetten enkelväg kostade ca 150 yuan och bussresan tar ca 8-10h men en massa pauser inräknade, främst kissepauser ;P

Kissepaus alltså! Männen till vänster och kvinnorna till höger. En mycket primitiv och klassisk kinesisk toalett med några hål i marken typ, men är man nödig så är man.

Upphängda ankor fanns det på kisspausstället som är som ett rastställe.

Några skulle äta lunch, risnudlar med kött för 10yuan. Det såg gott ut men jag åt inte, hade ju med egen matsäck. ;)

Det var varmt och soligt ute.

Den här mannen kom ridande med sin vagn på samma gata som bussarna och bilarna.

sista kissepausen innan vi nådde gränsstaden, innan vi skulle lämna Kina. Här sitter Viktoria på huk utanför de mer fräscha toaletterna, eller uträttar hon sina behov direkt bland buskarna? XDXP

Hekou! Bussresa: kl.9.40 - kl.17.00 Det gick fortare än vi trodde, tog ju typ bara 6-7h!

Tullen, när vi gått genom denna byggnad är vi utanför den kinesiska gränsen.

Jag blev klar först och var först ute och tog denna bild. Framför mig någon 100m bort har vi en bro, när man passerat bron kommer man till den vietnamesiska tullen och in i Vietnam.

Men jag fick gå in eftersom Frida fastnade i tullen. Hennes visum varade bara 30dgr medan våra varade 90dgr. Så hon hade överskridit gränsen med över 20dgr! Efter 5h inne på ett kontor hos tulltjänstemännen kom vi därifrån, det ordnade sig men väntan var lång och olidlig kan jag säga. Jag vill absolut inte vara med om det igen!
Nu är vi trötta och vill bara komma härifrån, vi har varit här way too long!

Vi hann med sista nattåget till Hanoi. Det gick lite smidigare genom den vietnamesiska tullen efter bron, med våra pass får vi automatiskt 14dgrs turistvisum. Från tullen tog vi en "taxi" till tågstationen och de två männen som körde försökte att lura oss på en massa pengar. De gav oss först ingen växel fastän vi gav dem mycket mer än det begärda priset eftersom vi inte hade småsedlar, sedan försökte de att ge oss för lite i växel, som att vi inte kan läsa på sedlarna och räkna ut rätt summa. Det var inget bra första intryck vi fick av vietnameser men som tur var var det typ bara de här två vidriga män som var otrevliga.

Inne på stationen köpte vi tågbiljetter, liggplatser i sovkupeer där man sover 6 personer i varje kupé. biljetterna kostade ca 200 000 vietnamesiska dong, de är sjuka stora valörer på sina sedlar, man kan gå omkring med flera miljoner i fickan. Vi fick tänka om helt när vi handlade saker och ting. Men jag räknade ut att 10 000 dong är ca 3.5 sek. Så 1000 000 dong är ca 350kr.

Viktoria köpte lite nattamat utanför tågstationen, en klassisk vietnamesisk baguette, här posar hon med en man som sov i samma kupé. Vi hamnade i olika kupeer eftersom vi köpte biljetterna så nära avgång, viktoria och frida fick sova i samma kupeer som 4 vietnamesiska män och de sov inte direkt lugnt den natten. :P

Toaletterna var sjukt ofräscha på tåget, det stank och var bara rent allmänt äckliga. Men jag kunde iaf sova även om sängarna inte var särskilt bekväma och man var tvungen att hålla koll på sitt bagage hela natten. Jag fick sova på min stora backpack, hade den som kudde, det gick bra. Jag vaknade en massa gånger under natten av att det var kallt men somnade ändå om, så jag fick iaf några timmars sömn, det är duktigt för att vara jag. :P

Resan fortsätter... ;)

'

Performance Art

Kommer ni ihåg mannen jag pratade om i förra inlägget som stod och knappade på mobilen medan två andra män sydde fast hans kläder i väggen? Han var en av de medverkande konstnärerna den här kvällen och efter presentationen höll han en performance. Såhär såg konstverket ut innan alltså, en kostym som sitter fastspikad i väggen.

Här tar konstnären på sig kostymen. Framför sig har en stark spotlight riktad mot sig, därav den effektfulla och kraftiga skuggan bakom honom.

Performance har börjat.

Han försöker att slita sig loss från snörerna eller från sin skugga?

Det ser väldigt coolt ut med alla de tunna svarta trådarna, tycker jag.

Med all sin kraft försökte han att bryta sig loss.

Många av trådarna har han slitit sönder nu.

Ännu fler trådar som är av, som ni kan se. Det låter väldigt mycket när han sliter sönder trådarna. Som när man sliter sönder ett klädesplagg.

En kort men powerful performance. Äntligen är han loss (eller fri)!

Performancekonstnären tar av sig kostymen... (här ser ni spotlighten)

...och kastar den på golvet framför väggen där han precis stod.

Kvar på väggen har vi de sönderslitna svarta nylontrådarna.

Det var kul med en performance, annars är det så mycket tradionell konst här på Nordica, mycket målningar. Jag gillar olika typer av konstformer så det här var uppfriskande. ;)

8/10: Exhibition opening - Bridges

När jag kom till Nordica ca 1h innan vernissagen skulle börja fick jag syn på två män som höll på att sy fast en annan mans kläder i väggen.

Mannen själv är hur avslappnad som helst och messar för fullt med sin mobil.

Denna utställning heter alltså "Bridges" och är ett samarbete mellan svenska och kinesiska konstnärer, det är tänkt att utställnings verk ska på fungerar som broar mellan öst och väst.

Det här konstverket gjorde konstnärerna tillsammans, de svenska står för ovandelen på väggen och de kinesiska för golvet som är utspritt grovt ris i form av en halvcirkel.

Vi börjar med de kinesiska konstnärernas verk, här har vi en installation gjord av en speciell typ av papper, det handlar om krig och minnen. Konstnären har bland annat tillverkat barnkläder och barnskor i detta papper och lite här och var i denna pappershörna finns det också gamla porträttbilder på barn.

Ninas lärare har gjort en serie ting i ståltråd, olika "flickting", som klänning, sko, spegel, kam och paraply. Här står jag under stålparaplyet.

Nina själv är också medverkande i utställningen, hennes konstverk bygger på de kinesiska teckena och de åtta grundstrecken som hela det kinesiska skrivspråket är grundar sig på. här har hon målat och skurit ut en känd fras på kinesiska som jag inte hur man ska översätta till svenska eller engelska.

Det blir väldigt effektfullt med den snygga skuggan från de utskurna tecknena.

En konstnär som har jobbat med socker och salt i många år. Hon har täckt över olika saker och även sig själv med socker. Den här gången var det en bokhylla och en massa massa konsttidningar som fick dra sitt strå till stacken. Gaah, jag blir så ledsen varje gång jag tänker på alla de tidskrifterna som jag kunde ha läst och blivit inspirerad av, now they are wasted and covered with sugar, unreadable. ;__;

En närbild på de stackars tidningarna. Hoppas ni levde ett bra liv före detta.

Här har vi då de 4 konstnärerna från Sverige, de flesta (om inte alla) från Uppsala. De var här i Kunming i ca en månad.

En "svensk" konsthörna.

Inzoomning på den svenska konsthörnan.

En annan svensk hörna. Men ser verkligen skillnad på de kinesiska och de svenska konstverken och man kan lätt gissa sig till vilken nationalitet som gjort vad.

Många konstintresserade kineser kom till Nordica denna kväll.

Alla konstnärerna på scenen, både Nina och Luo Fei (Nordicas Art director, ledaren i Gallery grouo som jag är med i) var delaktiga i utställningen. Här agerar Nina som tolk för den utländska publiken (bland annat vi då :P)

Här har vi "sockerkonstnären". Grejen är den att det var inte ens hon som la på sockret själv, hon hade assistenter som gjorde det åt henne, men konceptet och idén var hennes. Dock förstår jag inte tanken bakom den men hon är väldigt känd och har varit en verksam konstnär i många år.

Luo Fei berättar om den aktuella och nya utställningen.

Efter scensnacket och presentationen bjöds det på vin, läsk, frukt, kakor och brownies, som vanligt. ;)

4/10: Blomskålssoppa

Idag lagade jag en blomkålssoppa men det fick inte så bra att mosa blomkålen med en gaffel, man behöver nog en mixer. Nåja, det fick duga för den här gången.

Ledsen för det korta inlägget idag men tiden försvinner så fort här i Kunming, jag hinner knappt med känns det som och jag har en del läxor som bör göras. Samtidigt måste jag jobba på min egen teckning, jag vill verkligen få ut något av mitt år här. Så bloggen får lida lite emellanåt, hoppas ni har förståelse för det och förlåter mig.

Ha det bäst folk!
Många kramar yingan

3/10: God röra

Jag älskar att svänga ihop det man har i kylskåpet. Skära allting i ungefär lika stora bitar och sen bara steka alltsammans ihop med lite överblivet ris. Det blev jättegott faktiskt, även om det inte ser så jätteinbjudande ut. ;P

Jag hade bland annat i tofu, majs, gurka, pumpa och ris.