10/10: Vietnam - Here we come!

Idag ska vi till Vietnam! Jag kunde inte fatta det eftersom beslutet kom rätt snabbt. Malin, viktoria och sara f.var ju inställda på det men jag bestämde mig bara några dagar innan avresan att jag skulle hänga på, samt Frida och lotta  från min lägenhet också. Så dagen innan gick jag och köpte en massa snacks och förberedde matsäck för den långa resan till huvudstaden Hanoi.


På morgonen tog vi taxi till den östra busstationen i Kunming, det  tog ca 20-25min och kostade 45kr. Här står jag och Frida utanför stationen. Jag bär på en stor backpack som jag hittade i lägenheten, den rymmer sjukt mycket så det är skitbra, eller jag, jag får ju plats med mer dvs att det blir tyngre och mer att bära. Så kanske inte så bra ändå. :P


De fem andra tjejerna som jag åker till vietnam med, Frida, Lotta, Malin, Viktoria och Sara F., inne i busstationen.


Här väntar vi på att vår buss till den kinesiska gränsstaden Hekou ska starta. En massa bagage och många glada miner! ;D


Här är vår buss, den ser inte så lyxig ut inifrån men sätena är faktiskt bättre och mer moderna samt bekväma än jag föreställde mig. Dessutom fick man en flaska vatten på köpet. Biljetten enkelväg kostade ca 150 yuan och bussresan tar ca 8-10h men en massa pauser inräknade, främst kissepauser ;P


Kissepaus alltså! Männen till vänster och kvinnorna till höger. En mycket primitiv och klassisk kinesisk toalett med några hål i marken typ, men är man nödig så är man.


Upphängda ankor fanns det på kisspausstället som är som ett rastställe.


Några skulle äta lunch, risnudlar med kött för 10yuan. Det såg gott ut men jag åt inte, hade ju med egen matsäck. ;)


Det var varmt och soligt ute.


Den här mannen kom ridande med sin vagn på samma gata som bussarna och bilarna.


sista kissepausen innan vi nådde gränsstaden, innan vi skulle lämna Kina. Här sitter Viktoria på huk utanför de mer fräscha toaletterna, eller uträttar hon sina behov direkt bland buskarna? XDXP


Hekou! Bussresa: kl.9.40 - kl.17.00 Det gick fortare än vi trodde, tog ju typ bara 6-7h!


Tullen, när vi gått genom denna byggnad är vi utanför den kinesiska gränsen.


Jag blev klar först och var först ute och tog denna bild. Framför mig någon 100m bort har vi en bro, när man passerat bron kommer man till den vietnamesiska tullen och in i Vietnam.


Men jag fick gå in eftersom Frida fastnade i tullen. Hennes visum varade bara 30dgr medan våra varade 90dgr. Så hon hade överskridit gränsen med över 20dgr! Efter 5h inne på ett kontor hos tulltjänstemännen kom vi därifrån, det ordnade sig men väntan var lång och olidlig kan jag säga. Jag vill absolut inte vara med om det igen!
Nu är vi trötta och vill bara komma härifrån, vi har varit här way too long!


Vi hann med sista nattåget till Hanoi. Det gick lite smidigare genom den vietnamesiska tullen efter bron, med våra pass får vi automatiskt 14dgrs turistvisum. Från tullen tog vi en "taxi" till tågstationen och de två männen som körde försökte att lura oss på en massa pengar. De gav oss först ingen växel fastän vi gav dem mycket mer än det begärda priset eftersom vi inte hade småsedlar, sedan försökte de att ge oss för lite i växel, som att vi inte kan läsa på sedlarna och räkna ut rätt summa. Det var inget bra första intryck vi fick av vietnameser men som tur var var det typ bara de här två vidriga män som var otrevliga.

Inne på stationen köpte vi tågbiljetter, liggplatser i sovkupeer där man sover 6 personer i varje kupé. biljetterna kostade ca 200 000 vietnamesiska dong, de är sjuka stora valörer på sina sedlar, man kan gå omkring med flera miljoner i fickan. Vi fick tänka om helt när vi handlade saker och ting. Men jag räknade ut att 10 000 dong är ca 3.5 sek. Så 1000 000 dong är ca 350kr.


Viktoria köpte lite nattamat utanför tågstationen, en klassisk vietnamesisk baguette, här posar hon med en man som sov i samma kupé. Vi hamnade i olika kupeer eftersom vi köpte biljetterna så nära avgång, viktoria och frida fick sova i samma kupeer som 4 vietnamesiska män och de sov inte direkt lugnt den natten. :P

Toaletterna var sjukt ofräscha på tåget, det stank och var bara rent allmänt äckliga. Men jag kunde iaf sova även om sängarna inte var särskilt bekväma och man var tvungen att hålla koll på sitt bagage hela natten. Jag fick sova på min stora backpack, hade den som kudde, det gick bra. Jag vaknade en massa gånger under natten av att det var kallt men somnade ändå om, så jag fick iaf några timmars sömn, det är duktigt för att vara jag. :P

Resan fortsätter... ;)

'


Kommentarer
Postat av: Sum

Spännande!! :D

2010-11-12 @ 19:06:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0