8/10: Exhibition opening - Bridges


När jag kom till Nordica ca 1h innan vernissagen skulle börja fick jag syn på två män som höll på att sy fast en annan mans kläder i väggen.


Mannen själv är hur avslappnad som helst och messar för fullt med sin mobil.


Denna utställning heter alltså "Bridges" och är ett samarbete mellan svenska och kinesiska konstnärer, det är tänkt att utställnings verk ska på fungerar som broar mellan öst och väst.


Det här konstverket gjorde konstnärerna tillsammans, de svenska står för ovandelen på väggen och de kinesiska för golvet som är utspritt grovt ris i form av en halvcirkel.



Vi börjar med de kinesiska konstnärernas verk, här har vi en installation gjord av en speciell typ av papper, det handlar om krig och minnen. Konstnären har bland annat tillverkat barnkläder och barnskor i detta papper och lite här och var i denna pappershörna finns det också gamla porträttbilder på barn.


Ninas lärare har gjort en serie ting i ståltråd, olika "flickting", som klänning, sko, spegel, kam och paraply. Här står jag under stålparaplyet.


Nina själv är också medverkande i utställningen, hennes konstverk bygger på de kinesiska teckena och de åtta grundstrecken som hela det kinesiska skrivspråket är grundar sig på. här har hon målat och skurit ut en känd fras på kinesiska som jag inte hur man ska översätta till svenska eller engelska.


Det blir väldigt effektfullt med den snygga skuggan från de utskurna tecknena.


En konstnär som har jobbat med socker och salt i många år. Hon har täckt över olika saker och även sig själv med socker. Den här gången var det en bokhylla och en massa massa konsttidningar som fick dra sitt strå till stacken. Gaah, jag blir så ledsen varje gång jag tänker på alla de tidskrifterna som jag kunde ha läst och blivit inspirerad av, now they are wasted and covered with sugar, unreadable. ;__;


En närbild på de stackars tidningarna. Hoppas ni levde ett bra liv före detta.




Här har vi då de 4 konstnärerna från Sverige, de flesta (om inte alla) från Uppsala. De var här i Kunming i ca en månad.



En "svensk" konsthörna.



Inzoomning på den svenska konsthörnan.


En annan svensk hörna. Men ser verkligen skillnad på de kinesiska och de svenska konstverken och man kan lätt gissa sig till vilken nationalitet som gjort vad.






Många konstintresserade kineser kom till Nordica denna kväll.


Alla konstnärerna på scenen, både Nina och Luo Fei (Nordicas Art director, ledaren i Gallery grouo som jag är med i) var delaktiga i utställningen. Här agerar Nina som tolk för den utländska publiken (bland annat vi då :P)


Här har vi "sockerkonstnären". Grejen är den att det var inte ens hon som la på sockret själv, hon hade assistenter som gjorde det åt henne, men konceptet och idén var hennes. Dock förstår jag inte tanken bakom den men hon är väldigt känd och har varit en verksam konstnär i många år. 


Luo Fei berättar om den aktuella och nya utställningen.


Efter scensnacket och presentationen bjöds det på vin, läsk, frukt, kakor och brownies, som vanligt. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0