10/3: Dagens nonsens - "The Joy Luck Club"

Vår kinesiska lärare, Polly, är sjuk idag, så vår lektion blev tyvärr inställd, synd, jag som så gärna ville öva på kinesiska idag. Men istället fick vi se en film, dock på engelska, men den handlade om olika kinesiska kvinnors liv.
Filmen börjar med en avskedsfest för en kvinna som ska hälsa på sina två återfunna systrar i Kina, som hon aldrig har träffat. På festen finns hennes vänner samt deras mammor. Åskådaren får en inblick i var och en av deras liv, och eftersom det är olika generationer får man en bild av det gamla Kina samt det nya mer moderna västerländska (de befinner sig i Amerika).

Väldigt intressanta små historier om kvinnorna och deras liv, ibland glatt, ibland, tragiskt, oftast väldigt dramatiskt. Bandet mellan dotter och mor tas också upp tydligt i filmen. Det är ingen ny film, kom ut 1993, och är baserad på en roman från 1989, skriven av Amy Tan. Men filmen var intressant, så för den som se en gammal dramafilm om relationer och familjeband vet du vilken du ska välja. ;P

Jag åt svamp-baozi (bun/bulle) idag igen, jag kan inte få nog av dem, de är så sjukt goda och sjukt billiga, man kan få en normalstor för 5mao (0.5 kuai) eller 3 mindre för 1kuai. De är ångkokta så de är nyttiga också! ;) Jag kommer verkligen att sakna dessa goda Baozi när jag kommer hem till Sverige igen...


Kommentarer
Postat av: Ann

Hej min fina Yigis!



Undrar mest om du får något av mina sms?



Stora kramar

2011-03-15 @ 15:16:16
Postat av: Sum

Vill bara tacka för dina underbara sms jag fick i söndags typ :D <3

Nu har våren kommit till Malmö också, underbart hihi!

2011-03-22 @ 15:15:48
Postat av: Nina

Hej Yingsis! Hoppas du har det bra där borta, jag har nog med sett den filmen! :) SVT du vet.. :P Lite finurlig film :P ps. Jag äter knappt någon frukt, de måste ju vara godare där... Finns där mycket lychee-frukter? :)

2011-04-08 @ 19:49:39
URL: http://telomin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0