5/1: I Hongkong på egen hand



Idag blev det Hongkong på egen hand. Typiskt för Hongkong är de oerhört höga byggnaderna, min faster bor till exempel på 35e våningen, inget konstigt alls på dessa tätbefolkade öarna.


Frukost åt jag hemma men lunchen hittade jag när jag gick längs Nathan Road ner mot Tsim Sha Tsui. Dagens lunch blev en mäktig dessert med glassdumplings i kokosmjölk och svart ris. Jag orkade inte äta upp allt ris, man blev väldigt mätt efteråt. Men dumplingarna var goda, har inte ätit glassvarianten innan.


Jag fortsatte bara att gå längs samma gata, här har jag kommit till en gata som är känd som "Park Lane", som ni kan se är det affärer på rad efter varandra så långt ögat når.


I mitten av Park Lane ligger en av ingångarna till Kowloon Park, på en stor öppen yta hade de dockteater den här eftermiddan.


Bakom kulisserna.


Få besökare eller kanske bara fel tidpunkt på dagen? De flesta jobbar nog och går i skolan.


Jag har aldrig varit i den här parken innan, den är rätt stor och väldigt fin. Vanligtvis är vi i Hongkong över sommaren och då är det så varmt och fuktigt ute att man helst vill vistas inomhus där det finns AC, därför har det inte blivit många parkbesök. Men vädret nu i januari var faktiskt perfekt för promenader, det var inte kallt alls på eftermiddagen när solen tittade fram, då åkte till och med jacka och halsduk av.




Konstverk var utplacerade på olika ställen i parken, här är ett exempel.


Här är ett annat, den här tycker jag är så rolig. Kolla in minerna på figurerna.


Det fanns en fågelzon inne i parken med olika fågelarter, vissa mer sällsynta än andra.




Lustig lyckodekoration.


Två äldre män som spelar schack, det ska jag också göra när jag bli pensionär, spela schack och mahjong i parken tillsammans med andra gamlingar. XP


Runt middagstid kom jag äntligen ner till Tsim Sha Tsui området, och i närheten hittade jag den vegetariska restaurangen "Ah Sin". Jag beställde in en auberginerätt och drack kinesiskt te till.



Förutom aubergine fanns det lite andra grönsaker, som bönor och morötter, den var faktiskt väldigt god, dock lite för salt.


Efter middagen gick jag längs kusten och tittade över mot Hongkong-ön. Tyvärr fick jag inga vidare bra bilder på denna vackra kvällsvy, man måste uppleva den på plats.




Sedan gick jag hela vägen tillbaks till tågstationen på Grand century Tower i Mongkok för att ta tåget hem till Sha Tin.

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag är på att spela mahjong i parken när vi är gamlingar! :P Men kan bara windows-versionen... Det måste ändå fungera annorlunda irl? :S



Blir nästan lite avis på allt du gör och får se, men är glad för din skull!

Kramar //Nina

2011-02-23 @ 00:02:12
URL: http://telomin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0