4/1: Dim Sum och Eggtart!



På morgonen åkte jag, mormor och morfar till Da Wai för att äta Dim Sum till frukost, eller "Jam Cha", som Hongkong-borna brukar säga. Det var mestadels äldre och pensionerär i restaurangen, tror det typ bara är dem som har tid att äta Dim Sum på morgonen, andra människor skyndar sig till jobbet i trafikkaoset.


Söta mormor, jag har verkligen saknat henne, det var härligt att se henne igen :)


Morfar. :)


Det finns många dim sum-rätter man kan beställa, här är en typ av köttbulle gjord på ren nötkött som man doppari i soja och vinäger.


Klassisk dim sum-rätt gjord på rismjöl(?), en tunn deg som man ångkoka och inuti har man olika fyllningar, t.ex. fläskkött eller räkor. Äts ihop med en söt soja som passar mycket bra till. Om degen är bra gjord ska den vara tunn och len, och det ska vara mycket fyllning och doppas i mycket soja, då smakar det himmelskt! (dock var inte denna så god... :P)


Ett måste på Dim sum-bordet, Bao zi! Min favorit är med eggcustard.-fyllning.


Såhär ser den rinniga och gyllenegula äggfyllningen ut inuti, förr var den mer krämig, så detta är något nytt som kommit på senare år. Fyllningen var god men själva bullen var sådär.


Efter dim sum-frukosten gick vi förbi ett bageri och jag kunde såklart inte motstå de frestande goda eggtart som också är en specialité och ett must-eat om man är i Hongkong. Så jag köpte, den var inte jättevarm, lite ljummen men med en frasig yta och inte så söt fyllning, rätt så god och kostar bara 3HKD/st. Så det är bara att äta på! XD


Efter frukosten visade morfar mig hur jag tar mig in till Mongkok från Da Wai, jag tog tåget, hur smidigt som helst, två stationer senare befinner jag mig i centrum. Jag går förbi flera bagerier och konditorier, jag måste stanna till vid varje och studera bakelserna och bullarna, de gör så sjukt fina och smaskiga bakelser här i Hongkong. Man vill smaka på alla varje gång man går förbi ett sådant skyltfönster.



Jag var tvungen att köpa en bakelse, det blev en liten cit citrontårta med kokosflingor, själva tårtan var mjuk och god och inte alltför söt, så inte dumt alls.


Jag vandrade runt i Mongkok på egen hand och kom till Fa Yuen-market igen, där de bland annat sålde frukt. Här står en man och skala/dela de gigantiska Jackfrukterna. Jag smakade denna speciella frukt i Beijing, har för mig att den är rätt så god i smaken och med mycket kärnor.
Annars har jag köpt torkade varianter i Vietnam som är väldigt knapriga och goda. Någon annan som har prövat denna exotiska frukt? (obs, blanda ej ihop den med durian-frukten som tydligen luktar väldigt illa och har en mycket säregen och unik smak, Jackfrukten är betydligt mer "lättmottaglig")


Ännu mer frukt, här säljs dem efter den speciella måttenheten som jag nämnde i förra inlägget.


Mycket folk på marknaden, här säljs det även färska grönsaker.


Det finns ett jättestort, modernt och exklusivt shopping mall mitt i Mongkok som heter LongHam Palace, här har de satsat stort på sin juldekoration i form av en gigantiskt Hello Kitty-skulptur som omger en av ingångarna. Det är även här som det finns en stor H&M-affär, för den som saknar svensk shopping. ;)
Här hittade jag Frida och Malin.


Fantastiskt fint dekorerade tårtor, gaah, vill ha! (speciellt mangotårtan längst till vänster)


Malin beundrar också de inbjudande tårtorna, men vem gör inte det? XP


Till lunch blev det en stekt ris-rätt på en japansk restaurang faktiskt. Jag var inte så hungrig efter både eggtarten och bakelsen, så jag och Frida delade på denna rätt. Det är stekt ris med krabbrom, lax och lite grönsaker, rätt god men som vanligt mer ris än annat. Jag vill ju ha mycket lax och lite ris. :P


Vi tre gick omkring i Mongkok området hela dan idag, och de handlade varsin systemkamera, en Canon 550D.
Här hittade jag en kattaffär till, alltså en affär som bara säljer kattgrejer, någon som kommer ihåg den jag hittade i Beijing i 798-området där det fanns en massa konstgallerier?
 
Inne på samma galleria som kattaffären fanns denna söta juldekoration. Var bara tvungen att ta en bild på den. Vem vill sitta på tronen? ;D

Sedan fortsatte vi gå längs Nathan road ner mot Tsim Tsa Tsui men vi kom aldrig så långt innan vi vände för att leta efter en restaurang att käka middag på. För min del blev det en skål Wonton i nudelsoppa. Wonton är en kantonesisk specialité, en typ av dumplings (degknyten) med fläskkött och räkor inuti, den var faktiskt väldigt god, räkorna var stora och konsistensen på köttet var också bra. Åker ni till Hongkong måste ni pröva Wonton!

Kommentarer
Postat av: Sum

ÅH HONGKONG!!!!!! :(:(:(

och mormor % morfar!!!!! Gud vad jag saknar dem! Men snart kommer de hem igen! :D

Saknar dig jättemkt syster!!

Jag dör av alla bakelser ju :(((:

2011-01-27 @ 15:21:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0