3/1: Första dan i Hongkong

På nyårslovet åkte jag alltså till Hongkong tillsammans med Frida och Malin. Vi skulle vara där i en vecka, från måndag den 3:e till den 10:e. Främsta anledningen till att vi åker utomlands (ja, Hongkong räknas som utrikesflyg i Kina), är för att vi behövde förnya våra visum.

Men såklart ville jag ju åka till Hongkong, det var drygt 2år sedan jag var där, sommaren 2008, då med mina föräldrar och min lilla syster. Den här gången åkte jag "själv", kändes väldigt konstigt faktiskt, har aldrig varit i Hongkong utan min familj förut och inte på någon annan årstid än sommar heller typ. Därför var det ganska speciellt den här gången.

Vårt plan skulle lyfta kl.9.10 på morgonen, vi var på flygplatsen i god tid, åkte hemifrån kl.7 och det tog inte mer än 10-15min med taxi. Det tog ca 2h timmar med flyg till Hongkong, hur snabbt och smidigt som helst med direktflyget. Vi åkte med Eastern Airlines den här gången och fick dessutom ett måltid, frukost, ombord på flyget. Men så kostar flygbiljetterna också 1800kr tur och retur för bara en vecka.


Flygplatsen i Kunming, inte så mycket att skryta med. :P


Drygt 2h senare var vi framme på Hongkongs flygplats.


Min faster och hennes man, Hau Hung, hämtade oss på flygplatsen.


Vi tar buss E21 in till stan, det ca 1h att åka.


Vi börjar närma oss centrum. Hongkong, jag är tillbaks!

Jag bodde hos mina morföräldrar i Sha Tin-området, Frida och Malin delade ett dubbelrum på Dorsett Hotel på Anchor Street i Mongkok-området, vilket är centrum på Kowloon-ön. Eftersom resebyrån där vi skulle ansöka om nytt visum låg i Mongkok så checkade vi först in på hotellet, lämnade av bagaget och åt lunch på random restaurang i närheten, innan vi tog itu med visumansökningen.

Därefter gick vi runt i Mongkok-området, det finns hur mycket som helst att se bara här, massa affärer överallt.


Street-market, kommer inte ihåg om detta är Fa Yuen-market eller women-market, men båda säljer mycket grejer, mat, kläder, klockor, krimkrams, allt möjligt helt enkelt, och det är billigare än i affärerna samt man kan oftast pruta lite.


En massa söta t-shirtar.


Frukt på marknaden.  I Hongkong säljer man oftast inte frukt och grönsaker per kilo, de använder en annan måttenhet som är drygt ett halvt kilo. Frukt säljer de främst per "portion", exempelvis 3 äpplen för 10 HKD, eller 1 påse jordgubbar för 15 HKD osv. Jag gillar kilopriset bättre.


Fiskgatan, hela gatan kryllar av affärer som säljer fiskar och akvarium och en och annan hamster eller kanin.


Mongkok på kvällen, mycket folk och mycket trafik, helt crazy alltså!


Så sjukt mycket människor, man kommer typ ingenstans, synd om den som har bråttom. :P


På kvällen åt vi inne på en shopping galleria där de har en mathörna med olika sorters mat.


Jag åt en portion ris med ägg, kyckling och grönsaker, och till det fick jag en skål soppa. hyfsat gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0