3/2: Happy Chinese New Year!

Igår var det kinesisk nyårsafton. Många affärer och butiker hade redan nyårsstängt, vissa kommer att ha ledigt i mer än 10 dagar! De som var öppna igår stängde runt kl.16-17, när jag var ute på jakt efter lite mat igår runt 16-tiden fanns det i princip inget som var öppet, så det blev hemlagad mat istället, tur att jag hade handlat på Walmart dagen före. ;)

På kvällen gick jag till centrum, där var det lite mera liv och rörelse, och människor, annars var typ folktomt i hela stan, alla är hemma och äter nyårsmiddag och firar tillsammans med familjen. Smällare och fyrverkerier sköts redan runt 20-tiden. Smällarna har väl varit igång under hela veckan egentligen, småungar som smäller, och det smäller högt, man får rejält ont i öronen om man råkar stå nära.

Jag tittade lite på Nyårsprogrammet som sänds på den stora kanalen CCTV här i Kina, i princip varenda kines med TV ser på detta program på nyår, det är tradition att den åtminstone står på medan man käkar. Det är typ ett 6h-långt program där man välkomnar det nya året med sång, dans, sketcher, olika uppvisningar, snack etc.

Kl.23.40 kom fyrverkerierna igång på riktigt, det small åt alla håll och i olika färger. Jag fick inte se några fyrverkerier den 31/12 så nu är väl detta nån sorts kompensation för det. Det small oavbrutet i hela stan åtminstone fram till 00.30.

Jag hade väl ingen vidare nyårsstämning igår men idag ska vi fira nyår med Huang Shan (Erhu-spelaren), hennes pojkvän Justin och hans familj. De hämtar oss med bil på Foreigner street idag kl.15, det ska bli spännande att se hur kineserna här firar nyår, vad de äter och gör.

Idag bakade jag små muslimuffinsar/bröd i muffinsformar, jag hade också kanel, äpple och banan i, de blev faktiskt riktigt goda och saftiga. Så de kommer jag att baka igen. Jag har inte hittat muffinsformar i Kunming, hur konstigt det än låter, så de som jag använde köpte jag i Hongkong. :P

Gott nytt år på er allihopa,
Nu är det Kaninens år iår, den som är född i detta djurs år måste bära något rött varje dag under resten av året ;)

//Yingan

Kommentarer
Postat av: Sum

SV: jag vet att det tar sin lilla tid o jag vet också att du allti kommer vara hos mig :D Det känns bra att ha alla omkring, jag kommer fortsätta att kämpa.

SKA ÅKLER VI!! :D:D:D:D Alltså dem 5-6 veckorna kommer bli så awsome, kan knappt fatta det än XD vill åka nu XD

Vad trevligt med massa raketer, det är inte var dag man ser dem längre ju :( Gud vad kul! och att ni ska få se hur man fira traditionell nyår, spännande ! du får lägga upp bilder o sånt på det sen ;)

Saknar dig massor! KRam Sum

2011-02-04 @ 10:49:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0