23/9: Dagens nonsens - Mangon

Jag och Frida var å åt middag på restaurangen nedanför oss, jag åt nudlar med Wonton (inte alls lika goda som mammas men de  smakade ok) och Frida åt sin biff med ägg och tomatsås. Efteråt gick vi till fruktståndet mittemot för jag ville se om de hade några billiga frukter, och jag var väldigt sugen på mango. Inne i fruktaffären hade de mango för 25yuan/kilo, lite dyrt för min del.

Men utanför, i en korg fanns det en massa mangofrukter som var lite skrynkliga och med några svarta fläckar på. Jag klämde lite på dem och de var ganska mjuka, med andra ord mogna och redo att ätas direkt. En expedit kom fram till mig och sa att de kostar 5yuan/kg och att de är jättegoda och söta. Jag klämde lite på mangofrukterna igen och tänkte att jag måste ju köpa en när den är så billig, skitsamma om den är helt oätbar, kostar ju ändå bara 5 yuan.

Så jag stod där med Frida och klämde och kände på alla mangofrukterna typ, till slut hittade jag en som var stor, något skrynkligt skal, inte mosmjuk och som bara hade en svart fläck på sig. Den vägde i princip 1kg så den gick på 5 yuan,

När jag kom hem gick jag raskt in i köket, letade upp kniven, nu ska vi se om jag har förlorat mina 5 yuan eller inte tänkte jag. Den kan ju vara helt svart inuti om den är övermogen. Jag skar igenom fruktköttet med den vassa kniven och orange vätska rann ned, jag särade den skurna delen från resten av mangon och fick skåda ett guldorange fruktkött som såg otroligt smaskig ut. Nu gäller det att den är god också tänkte jag och smakade på den. Och den var god. Shit vad den är god! tänke jag.

Det bästa var att fruktköttet inte alls var "träigt", förutom närmast kärnan men annars var den hur len, mjuk och god som helst, smälte direkt i munnen och den var mycket söt i smaken också. Den måste vara den godaste mangon jag har ätit i hela mitt liv och den kostar bara 5 yuan. Jag tror jag ska köpa en till imorgon.



Här är den supergoda mangon! (Nu ligger den i min mage ;P)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0