8:e September: Äntligen fann jag dig!

Helena hade pratat om en stora matmarknad i närheten av Nordica, in på en tvärgata på "musikgatan", jag hade letat några gånger den senaste veckan men inte hittat den. Så idag frågade jag om vägen igen och den här gången ritade hon en karta till mig och det visade sig att jag hade letat på fel sida av gatan. :P


Men tack vare den tydliga vägbeskrivningen hittade jag den idag!


Ser väl inte så märkvärdigt ut men...


... det är först när man passerat den lilla gången och kommer ut på andra sidan som man förstår hur stor marknaden faktiskt är. Det är kanske Möllevångstorget gånger 3, minst, känns det som iaf. Och det är mycket folk trängs här för att köpa färska frukter, grönsaker och kött varje dag.


Det fanns även andra typer av besökare. Hoppas de slipper hamna under slaktkniven sen.


Marknaden är bland indelad i flera smågator där det säljs grejer på båda sidorna, det är lite smutsigt, blött och kladdigt överallt men så är det också en marknad. Det ska vara så. :P

Här säljs det främst frukter, den stora gula högen till höger är Pomelo som är i säsong just nu och säljs på alla fruktställen. Den finns i Sverige också. Jag tror att den tillhör citrusfamiljen, den är nästan som en superstor apelsin, skalet är tjockt och lite svårskalat, fruktköttet är (om man har tur) saftigt och sött men man måste skala bort den väldigt beska hinnan runtom den först.


En del av marknaden är under tak, som en saluhall. 

Eftersom marknaden är så stor så har jag delat bilderna i olika kategorier så att det inte ska bli alltför många bilder på en gång i ett enda inlägg. Så de kommande dagarna kommer ni att få läsa om och lära känna marknaden som jag fattat tycke för.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0