Utemarknad i centrala Kunming


På en gata nära det stora torget i centrala Kunming hade de satt upp en marknad, jag vet inte om det är temporärt, i samband med månfestivalen eller om den brukar finnas där. Jag såg den först nu iaf. Så jag tog mig en liten runda, det var två långa rader med små ständer som sålde bland annat mat och kryddor.


Bord efter bord överfulla med varor.


En man som hade en egen liten vagn utanför alla de andra ständerna.  


Här kan man köpa korv. Jag har faktiskt upptäckt att det är ganska populärt med korv som ett lätt mellamål eller snack i Kunming. På Walmart köper man inte ett paket med korvar som vi gör i Sverige, utan de är förpackade en och en för att man lätt och snabbt ska kunna värma den och äta. Jag har inte prövat korvarna här så vet inte hur smakar men jag ska nog köpa en snart och ha till frukost. Jag saknar de tunt skivade skinkorna i Sverige, det finns inte här, jag brukar bara ha ägg eller tomat på mina mackor. Jag vill ha skinkan Malmborgs delikatessdisk! ;P 


Torkat kött.


Gamlingarna var väldigt intresserade av det här bordet, men man ser inte vad de säljer.


Kinesiskt godis. Den sorten som pappa gillar finns också, det är typ som sockervadd, jättesött, långa vita trådar av socker som sitter ihop som trådbuntar, smälter direkt på tungan. Ganska gott, om man bara äter lite.




I de här gigantiska krukorna/kärlen har vi olika såser/marinader som används i kinesisk matlagning här i Kunming, men jag tycker att de flesta ser ut att vara extremt starkt...


Det här tofubitarna ser också ganska starka ut, så jag hoppar dem och äter istället...


...stekt vit tofu. Det är egentligen två stora bitar som man steker i olja (rätt mycket olja), sedan strör man olika kryddor och gräslök över. Jag såg på när kvinnan bakom disken stekte dem. Konsistensen på denna tofutypen var mjuk och den faller samman i mindre bitar när man petar på den. Men den var så otroligt god! Verkligen längesen jag åt en så god tofu, kryddorna och gräslöken gjorde också mycket, annars hade den nog varit ganska så smaklös.

Bredvid har vi en kokosdricka som smakade mer socker än kokos. Den var inte alls god. :/


En närmre bild på min goda skål tofu!


Och här äter jag min goda tofu. Mums! 
(På grund av mängden olja så blev man väldigt mätt på bara två tofubitar, jag var inte särskilt hungrig på kvällen heller. Tofun i sig kanske är bra för hälsan inte när den steks i så mycket olja.) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0