Dagens två uppgifter


Efter lunchen vandrade vi bort till banken för att ta ut lite pengar, det är dagens första uppgift. Det är inte alla bankomater som fungerar, man måste kolla så att Visa eller mastercard symbolerna finns. Bank of China fungerar garanterat men den finns inte överallt. Däremot finns det banker överallt i kunming och de har alla olika namn, väldigt förvirrande. Jag tror jag håller mig till den stora banken.


I Kunming får man inte spela trumpet. Skojar bara, skylten säger att man inte får tuta på denna gata. Jag önskar att denna skylt fanns på varje gata i Kunming, man blir galen av allt tutande, från bilar, bussar och mopeder främst. Och varende gång någon låser sin moped piper det till jättehögt, jag tror jag blir döv snart...


Ser ni hon i gult på bilden, hon har ett munskydd på sig och det är inte för att hon är förkyld. Nej, hon har det för att inte andas in alla skitgaser från trafiken. Det är verkligen sjukt dålig luft på grund av den hårda trafiken i Kunming. Bakom vissa bussar ser man hur det väller ut svarta moln från avgasrören, det är skrämmande. Undrar hur många år mitt liv kommer att förkortas för att jag vistas här under 9månader? Undrar om bilarna här har katalysatorer? Det får man verkligen hoppas.

Jag kanske också borde skaffa mig ett munskydd.


Dagens andra uppgift, att skaffa oss kinesiska simkort så att vi kan ringa billigt till varandra! Vi gick till det största telebolaget, china mobile.


Jag vet inte vad grisen har för funktion men söt är den iaf, eller hur sum? ;)


Det tog hur lång tid som helst att fixa simkorten, vi fick vänta i säkert minst 1timme, om inte mer. Jag vet inte vad det var som tog tid men dessa människorna var verkligen inte effektiva. Här står gruppen och väntar och väntar och väntar....
Nåja, vi fick ju dem till slut. :P

Om det är någon som vill nå mig på mitt svenska mobilnummer så går det fortfarande, jag har kortet med mig men jag har bara en telefon så jag brukar ha det kinesiska på dan och sedan byta till det svenska på kvällen för att se om jag fått några sms. Det skiljer just nu 6h mellan Sverige och Kina. Vi ligger före er, så när klockan är 16 i Sverige är hon 22 i Kina.

Om det är någon som behöver få tag i mig akut kan ni messa till mitt kinesiska nummer som är:
0086-13529141742 , jag tror att det ska funka, jag har aldrig testat. Någon som vill vara försökskanin? ;)






Kommentarer
Postat av: Sum

den var jättesöt! :D och jag vill ha min souvenir! :( Hoppas du sover lite bättre nu. Här sover jag som en stock typ varje kväll ^^''

Saknar dig asamycket :'(:'( säg till när du kan prata i msn igen så jag också få va med! :3

STORA KRAM!

2010-09-02 @ 22:10:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0