Möte och middag med paret Berggren

Efter besöket på polisstationen skulle vi ha möte tillsammans med Martin och Helena hemma hos oss i trean. Vi pratade igenom vad vi hade gjort de här dagarna och vad som kommer att hända den följande veckan. Bland annat kommer vi att hålla en välkomstkonsert på Nordica lördagen den 4/9.

Vi har en vegan och en vegetarian i vår grupp. Ibland kan det vara svårt att hitta mat för dem då de inte kan språket. Så Helena lärde oss att säga: Jag äter inte kött. Jag äter grönsaker. (på kinesiska då) Så senare under middagen, som vi åt tillsammans på en liten liten restaurang (om den ens kan kallas för en restaurang), övar alla på att säga de här två meningarna. "Jag äter inte kött. Jag äter grönsaker." Så nu är alla vegetarianer ;D


I den lilla och simpla inredda restaurangen satt vi runt ett runt och inte alltför rent bord, och på låga, rätt så obekväma plastpallar. Jag upplevde det som obekvämt eftersom jag hade två väskor, en på varje axel och hade ingenting att luta mig mot. Men det gick bra ändå. ;P


Här har vi Sara S., Malin och Viktoria. Alla smörjer in sina händer med lite handdesinfektion/alcogel från Sverige. Det finns parfymerade våtservetter att köpa här men jag har inte hittat något bakteriedödande medel faktiskt, inte ens på apoteken här. På tal om apotek så råder det verkligen ingen brist på dem här i Kunming, du finner minst en på varje gata, om inte fler. Det finns hur många olika som helst, precis som med bankerna.


Så här ser matstället ut inuti.



Klart att jag måste ha med bilder på vad vi åt. Som vanligt delade på ett antal rätter, tror vi ropade in 8-9rätter och så ris till det. En mycket vanlig middag i Kunming för ett lite större sällskap. Man har annars inte möjlighet att kunna äta så mycket olika rätter på en och samma gång. ;)

här har vi en rätt som passar västerlänningar i smaken, stekt potatis med purjolök och någon inhemsk krydda. Vi alla tyckte att denna var god.


Den här gillade också alla, söta majskorn med paprika. Enkelt men gott.


En kötträtt, fläskkött med grönsaker.


En vegetarisk rätt, svamp med grön paprika eller pepparfrukt, lite stark var den iaf. Jag gillar konsistensen på svampen, lite så småseg.


Jag har ingen aning om vad detta är förutom det röda som är paprika, men det är en av Helenas favoriträtter. De är väldigt knapriga och milda i smaken.


Denna rätt är väldigt vanlig i Kunming, jag tror kineserna tycker om den här, jag tycker också om den. Det är lotus med syrlig sallad, tunt skivade skivor av lotusfrukten. Knaprigt och lite starkt, de röda prickarna här och där är chili.


De olika rätterna i en skål. Detta är kvällens middag!



Här sitter vi och mumsar i oss den goda matten. Den runda glasskivan i mitten kan man snurra på så att alla lätt att kan för sig av de olika rätterna.


Här övar på att räkna på kinesiska. Vi gör rörelser samtidigt för att lära oss betoningen på varje ord/siffra. Vi hsr gjort det till en vana nu, så fort alla tio är samlade så börjar vi med sifferräkning, Det kan nog se ganska roligt ut för kineserna, ett gäng västerlänningar som räknar till 10 tidigt på morgonen och som samtidigt gör en rad konstiga rörelser till. XD


Matstället låg på en liten gata, typ i en gränd. Matställen som denna som förutom olika maträtter oftast serverar risrätter eller nudelrätter är den vanligaste typen av matställen i Kina, skulle jag tro. De finns överallt i kunming iaf, så man behöver aldrig gå hungrig. Billig, god och väl tillagad mat finns runt varje hörn.


Här hade de parkerat sina cyklar bredvid någon tvätt,


Det blir mörkt runt kl.19.30-20.00 i Kunming. Så var ännu en dag över. Jag ser redan fram emot nästa :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0