Marknadsvandring: Del 4 - Tofu



En av de viktigaste och vanligaste råvarorna i Kina: Tofun! En bönpasta som är gjord på sojabönor, kan tillagas på många olika sätt och är fantastiskt god.


Den finns i många olika former.


Till exempel i rutor. De är antagligen marinade med tanke på den brunaktiga färgen dem har.


Jag tror att detta också är tofu men jag har då aldrig sett den såhär förr och inte heller smakat den. Men det ska vi skriva upp på "måste-göras/smakas"-listan ;D


Den här ser också väldigt annorlunda ut jämfört med den tofu jag vanligen äter. Påminner mig om blodkorv nästan.


De här ser mer aptitliga ut.


stekta i soja kanske?


Tofun görs i gigantiska bitar som sedan skars upp i mindre fyrkanter innan de säljs. Mjölkvita och mjuka små kuber.



Här är en dessert som är gjord på tofu som också är väldigt god. Den är väldigt mjuk och man anväder sleven till att "skiva" upp den stora tofutunnan, sedan häller man en lättsötad soppa över. Denna tofu är otroligt len och bokstavligen smälter i munnen, tillsammans med sötman från soppan är smaken och konsistensen oslagbar. Pröva den om ni någonsin stöter på denna tofurätt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0