Marknadsvandring: Sista delen - Aldrig sett förr


Jag blev väldigt nyfiken när jag såg den kvinnan med de stora röda baljorna framför sig, vad kan hon ha i dem, tänkte jag.


jag har fortfarande ingen aning om vad är, det ser ut som ormar men på skylten ovanför hittar jag inte tecknet för orm, bara för fisk, så det måste väl vara någon sorts fisk som inte finns i Europa?


Tjejen här skalar en grönsak som ser jätterolig ut, jag har aldrig stött på den tidigare i någon mataffär i Sverige, det ser ut som en rotgrönsak.


Det ser ut som strutar eller hattar :D


De ser ännu roligare ut när de är skalade. Påminner mig om ogräddade croissanter.


Detta är frön från lotusblomman. jag har sett hur försäljare pillar ut dem en efter en från blomman och hur det lämnar ett litet hål efter varje frö.


Som tidigare sagt så finns det många olika sorters svampar i Kina, den här har jag aldrig sett till exempel.


Inte den här träiga varianten heller.


De här liknar sötpotatis men det är det nog inte, jag tycker att jag känner igen dem men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är för nåt.


De här såg bara läskiga ut ut.




Men läskigare var de här larverna som låg inuti varje hål. Kan man äta dem här?


de utvecklas nog till de här bina/getingar (?) *ryser*


När jag såg dem här fick det mig att tänka på murklor men det var för att jag inte hade en susning om vad murklor är eller hur dem ser ut. Efter lite googlande så kan jag konstatera att detta inte är murklor, däremot kan jag inte ge svar på vad det är. Någon annan som sett dessa förr?

Kommentarer
Postat av: Sum

Hahaha så roliga men läskiga saker det finns :/

2010-09-20 @ 16:54:36
Postat av: Ann

"Ormfiskarna" är nog ål?

2010-09-20 @ 19:54:12
Postat av: yingan

jag vet inte om det är ålar eller inte, ja tänkte det också först men det ser inte som vanliga ålar iaf. kanske kinesiska ålar :P

2010-09-21 @ 03:19:45
URL: http://yinganikina.blogg.se/
Postat av: emma

så mycket häftig (och läskig) mat! men måste erkänna att min vegetarianmage vänder sig lite halvt ogillande vid anblicken av flera av dessa bilder (...)

2010-09-21 @ 22:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0