Bird and flower market




Innan vi lämnade centrum gick vi in här för att köpa lite bröd.


Eller ja, Frida köpte fullkornsbröd, jag köpte en sesamkaka. Tyvärr fick jag aldrig känna på dess sanna smak, för jag var förkyld och kände typ ingen smak när jag åt halva kakan. 1 eller 2 senare när jag var frisk hade den möglat. :/
Jag får ta och köpa den igen.


Här hjälpte en kines oss att ta ett foto på alla tre. Det var en väldigt solig dag, så hon försökte att skydda sig från solen samtidigt som hon knäppte några snabba bilder på oss. Om ni inte visste så solar de kinesiska kvinnor ytterst sällan, särskilt ansiktet, man vill helst ha en så vit hudton som möjligt.


Nu är vi på väg mot Bird och Flower market istället, för jag har inte varit där ännu.


Ännu mer förberedelser inför Moon cake-festival, när kineserna firar en högtid sker det stort och på riktigt. Ska det firas så ska det göras ordentligt, och detta är en viktig högtid då familjen samlas.


En fiskaffär.




Mycket folk överallt i Kina, Bird an flower market är inget undantag


Vi kollade in de små söta tekopparna utan öra, det är så mysigt och känns mer genuint att dricka kinesiskt te ur sådana.


Följer man skylten förstår man varifrån marknaden fått sitt namn.


Precis utanför hittade Lotta kaniner och marsvin som trängde i små burar.


Försäljaren sålde även fåglar och sköldpaddor.


Papegojorna fick i alla vara fria.


Men dessvärre inte de här stackarna.


Fågelburar i trä, upphängda på rad.


Såhär såg det ut här inne, det enda man hörde var ljuden från alla fåglarna som skrek från sina burar.
Tyvärr har Kina fortfarande en läng väg att gå när det gäller behandling av djur och djurens rättigheter. Det borde verkligen inte se ut såhär.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0