31:a augusti: Joining Gallery Group



Vi kunde välja mellan att hjälpa till i Stage eller Gallery-gruppen och såklart valde jag det senare. De som leder oss är då Luo Fei, som är Art Director på Nordica, och Xiaolin som är vice art director. Vi hade först ett möte på morgonen om vad som hända på konstdelen de kommande månaderna.

Det kommer att hållas en Creative market den 11-12 september där lokala designers och konstnärer säljer egenproducerad konst, prylar, kläder etc. Det ska blir riktigt spännande att få se vad för konsthantverk som kommer att finnas till försäljning, jag kommer säkert att köpa en massa den helgen, jag är helt galen i denna typ av unika produkter.

Efter mötet gick vi upp till övervåningen för att kolla in de olika ateljéer som Nordica hyr ut eller lånar ut till konstnärer. Här är ett av rummen, de är verkligen mycket simpla, en säng, ett skrivbord och utrymme för att skapa konst, det är i princip allt som finns.


Men det är ändå ganska stort.


Här är en annan studio.


Konstverk som någon konstnär lämnat kvar.


Jag vet inte vad konstnärens heter, men det står att detta är hans/hennes arbetsrum.




Mittemot är också ett galleri, dock mindre än Nordica och de har också ett kafé, de har en ganska stor uteservering på sin gård. Det ser rätt mysigt ut. :)


Gamla kinesiska hustak.


Gamla kinesiska radhus.


Vi hälsade på hos några konstnärer och fick se vad de höll på att skapa just nu, de flesta är bildkonstnärer och måla med oljefärger. Konstnären här har sin ateljé på våningen högst upp på byggnaden.

Det var jätteroligt men framförallt spännande och oerhört inspirerande att få se konstnärerna i arbete och se deras arbetsplats. Man vill själv också vara lika flitig och duktig. Luo Fei har lovat oss att vi ska få hälsa på fler konstnärer i Kunming, jag ser verkligen fram emot det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0