27/9: Dagens nonsens - Hemmadag

Idag har jag varit skolfri, hade inte ens någon English Corner, det är skönt att vara ledig ibland.

Men jag har faktiskt använt min tid väl idag. Sov ganska dåligt inatt, vaknade till slut kl.8, steg upp, gjorde lite morgonövningar, åt frukost, köpte en gul pannkaka av en kvinna som hade en vagn precis nedanför oss, Jag började att skriva på mitt dynastiarbete vid 10 ungefär, gjorde det fram till 12/12.30. Sedan var jag tvungen att göra något annat, så jag började att städa, för det såg stökigt och smutsigt ut på rummet.

Jag tänkte egentligen åka till supermarket i centrum men vädret har varit så ostadigt idag, det har ösregnat från och till så jag skippade den tanken. Jag började med skrivbordet, tog undan allt, torkade av det. Alltså ni anar inte hur fort det blir dammigt här i Kina, jag torkade bordet för bara några dagar sen men ett lager tjockt damm har redan hunnit lägga sig. Jag fortsatte att torka av skåp, hyllor och bord, det är nog ingen som har gjort det på minst ett år tror jag, städaren som städar här en gång i veckan tar nog bara golvet. Det verkar som det iaf. Men golvet sopar jag själv minst 2ggr/veckan, för som sagt, dammråttor överallt efter bara några dagar. Inte så himla fräscht.

Mitt i städningen kände jag mig lite hungrig, åt lite frukt innan jag fortsatte med städandet. När jag ändå höll på så kan jag lika göra det ordentligt tänkte jag. Sedan jag kom till Kunming så har jag bara slängt alla saker som jag har köpt på en hylla bredvid sängen. Så den är stökigast. Jag plockade bort allting, omorganiserade, torkade rent hyllan. Eftersom det är en helt "öppen" hylla så lägger sig dammet direkt på sakerna jag placerar där, så nu har jag ett stort lakan över det, det låter kanske skumt och fult (kan hålla med om att det inte ser jättesnyggt ut :P) men jag slipper iaf damma av den varje vecka. Någongång då och då kan jag väl tvätta lakanet istället,

Nrä jag var klar med det började jag att tömma ut innehållet från mina två resväskor som har stått på mitt rum i mer än tre veckor nu. Det var dags att göra något åt dem. Jag tog ut allting som fanns i, la dem i byrålådorna. Men jag ville ju inte ha dem stående i rummet, det känns som att jag fortfarande precis har flyttat in eller är på väg att flytta ut. Tur för mig att skåpen ovanför garderoben är stora och en av dem dessutom tom, jag slängde helt enkelt upp dem där. Nu ser det mer hemtrevligt ut. ;)

Mitt rum är det största, och det känns lite tomt och kallt, jag har inte hunnit inreda det så mycket. Jag vill ha fler grejer på väggarna, ska se om jag kan hitta fina affischer eller målningar som jag kan hänga upp. Jag vill göra rummet mer personligt, så att det speglar mig. Hoppas att jag hinner göra det innan jag ska åka hem igen bara. :P

Föruom mitt rum så torkade jag även av den stora spegeln i hallen, det har suttit en svart fläck från någons mascara mitt på spegeln i mer än 1 vecka nu, om inte 2. Eftersom jag inte använder mascara så är det inte jag, men ingen har torkat bort den. Är det verkligen bara jag som är så petig som stör mig på en svart fläck i mitten av spegeln, och på ögonhöjd, just där man vill spegla sig? Så idag torkade jag bort den. Hamnar där fler fläckar där i framtiden får faktiskt någon annan rengöra, fast det kommer säkert sluta med att jag gör det ändå för att jag stör mig för mycket... :P

Jag har lyssnat på musik från Studio Ghibli filmer idag, från Ponyo, Howl's moving castle och Princess of mononoke. Älskar musiken/soundtracken från Howl's Moving Castle, hade skivan på repeat, jag vet inte hur många gånger, idag.

Och så lagade jag egen middag idag, det blev nudlar, kan ju inte käka ris varje dag. :P De blev dock lite överkokta, sådär småäckligt mjuka, jag får korta ner kokningstiden nästa gång. Efter middagen fortsatte jag med mitt skolarbete. Det är i princip klart nu, Jag vet vad jag ska säga, jag måste bara öva på all text och få det att låta naturligt och övertygande. Så det ska jag göra imorgon, börjar sent då. På onsdag ska vi redovisa det, men det ska nog gå bra. ;)

Oj, det blev ett ganska så långt inlägg om min hemma städdag idag, orkade du verkligen att läsa allt som står här ovan? ;P

Vi hörs snart igen, jag ska se om jag hinner uppdatera bloggen imorrn, annars blir det nog först på onsdag.
Många kramar yingan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0