22/9: Dagens inlägg - Zhong Qiu Jie Kuai Le!



Happy Mid-Autumn Festival!

Det är alltså Månfestivalen idag, ikväll kommer den att vara som fullast och vackrast den lilla lysande månen. Så spana in den ikväll, det är inte varje dag man ser en fullmåne. ;)

Dagen till ära så åt jag lite av en traditionell Yunnan Månkaka med Yunnan skinka och saltat ankägg som fyllning. Månkakorna här i Kunming är väldigt olik de jag brukar äta som bakas i Hongkong, men vissa av dem är rätt goda, som denna med kött. Vanligtvis äter jag de dessertliknande med söta fyllningar.

Sedan jag kom hit har jag köpt många olika månkakor för att pröva de olika smakerna. De äckligaste är de med så kallas fruktsmak, men det smakar så otroligt syntetiskt, ingen äkta frukt alls och fyllningen är överseg samt kakdelen som omsluter fyllningen är torr och tråkig i smaken. Så verkligen inget att rekommendera, Speciellt de månkakor med mönster på har torra kakytor.

Istället borde man köpa dem med nötfyllning, sesamfrönsfyllning eller skinkfyllning och där ytan är slät som en bulle, de smakar lite som mördegskakor, väldigt goda. Min favorit är antingen den med fem olika nötter och frön eller den med bara sesamfrön.

Idag köpte jag ännu fler månkakor, jag gillar dem verkligen, tänkte att jag skulle skära upp dem i bitar och sedan frysa dem eftersom de inte har hur lång hållbarhetstid som helst. Så att man kan äta mooncake när man än vill.

Dock så saknar månkakorna som min moster gör, de är så goda! Min släkt att fira Månfestivalen på fredag, de ska äta en god och läcker middag ihop och sedan njuta av de nygjorda månkakorna med olika fyllningar. Det är första året som jag inte firar denna högtid med min familj, saknar det. Men jag firade ihop med min klass och staffen på Nordica istället igår kväll. Jag kommer att skriva ett inlägg om det också men det kommer senare. :P 

Det är festligheter på Nordica ikväll också med konsert och annu mer Mid-autumn fesitval firande, jag kanske åker dit en sväng efter sista lektionen.

Ha det bäst allihopa!
Zhong Qiu Jie Kuai Le!
/yingan

Kommentarer
Postat av: Sum

ÅH ser jättegött ut! :D:D

Vi saknar att ha dig här med! :(:(

2010-09-22 @ 15:12:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0