19/9: Dagens inlägg - 1 månad i Kina

Idag har det gått exakt en månad sedan jag landade i Kina.
Jag åkte den 18/8 från Copenhagen Airport och kom fram till flygplatsen i Beijing den 19/8. Den 22:a åkte vi till Kunming och kom fram på kvällen, så om några dagar har jag alltså bott i Kunming i en hel månad.

Det är helt otroligt hur fort tiden går. Dagarna bara svischar förbi som om ingenting, 1 månad utav 9½, nu är det bara 8½ månad kvar. Jag har lärt mig lite kinesiska men inte jättemycket, jag har mest lärt mig att läsa tror jag, jag har fräschat upp mina tecken en hel del och kan känna igen många av de förenklade kinesiska tecknena. Dock har jag fortfarande svårt att hänga med när folk pratar, även om de pratar långsamt. Uttalen på c-ordet och z-orden är väldigt svåra tycker jag, det är ds- och ts-ljud. Jag måste öva flitigt på dem!

Jag trivs bra här, fortfarande X3, känner ingen större hemlängtan även om det är ovant att vara utan sin familj som man bott ihop med varje dag hela livet, med andra ord 21 år och lite till. Det ska bli roligt att se om något hinner förändras hemma med familjen under dessa nio månaderna. ;)

Det är även tråkigt att vara så långt borta från sina kära vänner, jag tänker på er ska ni veta. Ibland skickar jag ett litet sms eller mail när jag har tänkt alltför mycket på er. ;D  

Jag hoppas att jag kan fortsätta njuta av varje ögonblick här i Kina, jag har redan börjat bli van vid vissa grejer men det finns alltid nya att upptäcka och fascineras över! I Kina är allt möjligt! XD

Nu ska jag ta och plugga lite, vi har fått i uppgift i "China Knowledge" att redovisa en dynasti.  Jag har valt Yuan-dynastin, då Kina var som störst i förhållande till yta, under ledning av Djingis Khan och hans mongolfolk.
Wish me good luck! ;)

Många kramar
yingan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0