16/9 Dagens inlägg: Keep an eye on your belongings!

På bara loppet inom några dagar har det skett två trista grejer. Sara E. blev av med sin plånbok på en bar trots att hon hade sin väska nära sig hela kvällen. Bara någon dag senare blev Viktorias cykel stulen trots att den stod på cykelparkeringen på gården och hon hade två lås på den.

Det här är två väldigt vanliga brott i Kunming, många blir bestulna på sina plånböcker och cyklar. Petrus och Hanna har tydligen blivit av med två cyklar på två månader. Det är verkligen trist när sånt händer, och det händer ju hemma i Malmö också.

Jag är faktiskt väldigt orolig för min cykel ibland när jag låser den på gatan, trots att jag försöker att låsa fast den vid något, som ett staket eller träd. En gång trodde jag att den hade blivit stulen när jag var på Foreigner Street men jag hade bara glömt bort var jag ställde den. Men cyklar lever verkligen ett farligt liv här i Kunming, det verkar inte spela någon roll att man har två lås eller inte, vill någon stjäla den så gör dem det. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att skydda den, även om den inte kostade så mycket så gillar jag verkligen min nya cykel. Dessutom är det alltid obehagligt och trist att bli av med en ägodel, man blir så arg och ledsen när det händer, oavsett är det är något av värde eller inte.

Jag blev ju av med en påse med foton och en keps i Malmö när jag satt på uteserveringen på Burger King vid Triangeln i Malmö. Först blev jag väldigt arg på den som stal min påse men sen blev jag mer ledsen och började tänka på att det var mitt eget fel. Varför höll jag inte bättre uppsikt över den, varför hade jag den bara bredvid mig och inte runt handleden etc. Så jag vill verkligen inte vara med om något sådant igen. Hoppas att jag får behålla min cykel och mina andra tillhörigheter under hela min Kina-vistelse.

Var försiktig och uppmärksam även ni i Sverige eller var ni nu råkar befinna er just nu.

Många kramar och hälsningar
yingan


Kommentarer
Postat av: Sum

Var allra mest rädd om dig själv så ingenting händer!!

2010-09-16 @ 17:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0