12/9 Dagens nonsens: Glöm inte nycklarna!

NEJ!, tänkte jag när jag såg vårt stora port slå igenom samtidigt som det slog mig att jag inte hade mina nycklar med och ingen annan var hemma. Jag var alltså som man brukar kallar det, utelåst. Pinsamt värre, utelåst i Kunming. Jag skulle ju bara ut och köpa lite middag, tänkte jag och tog bara med mig plånboken direkt i handen, jag hade inte ens mobilen med mig så jag kunde ju inte ringa någon heller.

Jag drog såklart i porten för att konstatera att den var låst på riktigt, ändå putade jag bara till dörren lätt. Det är skönt med dörrar som låser sig själv så fort man dra igen den men ibland kan man bli lite för bekväm av sig.

Jag hade några alternativ, tänkte jag för mig själv. Jag hade precis slutat mitt arbetspass på Nordica och jag hade cyklat hem själv eftersom jag inte kunde finna Frida. Planerade egentligen att åka hem tillsammans med henne. Lotta var också på Nordica eftersom hon skulle jobba efter mig.

Så antingen kunde jag gå, ta bussen eller taxi till Nordica och hämta Lottas nycklar, eller vänta på att Frida ska komma men jag vet inte när. Tredje alternativet som kanske kunde funka var att be portvakten där nere om hjälp, kanske hade han nycklar till alla lägenheterna i fastigheten, det var i alla fall en önsketanke.

Men portvakten var inte där när jag kom ner, så jag bestämde mig för att gå och köpa mat först och komma tillbaks sen. Så jag köpte mat och trallade hem igen, såklart hade han inte våra hemnycklar. Men han sa direkt något på kinesiska till mig som jag inte förstod. Jag tror att han kanske gick efter en låssmed, vad krångligt det blev kände jag, kanske borde jag ha gått till Nordica ändå.

Portvakten kom tillbaks efter en stund och ringde till någon. Sedan bad han mig att sätta mig ner på stolen i hans rum och vänta. Ingenting hände på några minuter, han ringde ett nytt nummer och gav sedan telefonen till mig. Det visade sig att han hade ringt till Nordica och bett om att låta någon av mina kompisar prata med mig, han är så smart och snäll, jag är så tacksam! Jag fick prata med Lotta och jag förklarade att jag hade låst mig ute, hon sa att Frida hade stuckit och var på väg hem, men hon skulle ringa henne.

Jag avslutade samtalet och fortsatte att vänta inne i portvaktens rum. Efter ca 5min hörde jag en cykel och gick ut, tack och lov så var det Frida. Så det hela slutade ju bra. Dagens lilla drama, att glömma nycklarna och bli utelåst i Kina. Lite pinsamt men man lär sig, nu kommer jag nog inte att glömma nycklarna på ett bra tag, åtminstone inte när jag ska ut och ingen annan är hemma.

Jag tror jag ska sätta upp en lapp innanför ytterdörren: OBS! Glöm inte nycklarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0