31/10: Dagens nonsens - Brödbak och Ansiktsbehandling

Muslibröd!

Äntligen söndag och äntligen får jag baka mitt bröd. Jag gjorde iordning själva blandningen av de torra ingredienserna igår kväll, så idag på morgonen var det bara blanda det med lite mjölk och yoghurt. Jag gick upp kl.08.40, städade först lite och sopade golvet, äckligt mycket damm som vanligt.

Sen vid 09.30 satte jag i mitt bröd i ugnen på 200 grader. Eftersom jag inte lyckats hitta några vettiga bakformar här så använde jag mig av en vanlig porslinskål i lite större storlek. Såklart glömde jag bakplåtspapper och orkade inte fixa det när jag redan hade hällt blandningen i skålen, så jag får diska noggrant senare istället. enligt receptet skulle brödet gräddas i 1h men eftersom jag endast gjorde 1/4-bröd så räckte det med 30-40min. Brödet höjde sig inte lika mycket som hemma i Sverige, kanske hade jag i för lite bakpulver, däremot blev ytan lite bränd men det är bara gott. ;)

Brödet blev faktiskt väldigt gott, jag hade i havregryn, musli, mjöl, russin, solrosfrön, lite mjölk och yoghurt. Det var längesen jag åt bröd som inte bara består av enbart finmalt mjöl, mycket tuggmotstånd och mycket att knapra på i det här goda muslibrödet. Jag ska göra det fler gånger och variera ingredienserna.


Såhär såg det färdiggräddade brödet ut. ser nästan ut som bränd havregrynsgröt. :P


Jag fick ut toppen av det och det ser finfint ut inuti.


Många småbitar och smulor kvar i botten av skålen. Nästa gång ska jag inte glömma bakplåtspappret.
(Men det var småbitarna som var godast ;D)



Ansiktsbehandling:

Min hy har blivit extremt dålig sedan vietnamresan, så jag frågade Ruth på Nordica om var man kan göra ansiktsbehandlingar. Det visade sig att hon brukar gå till en skönhetssalong varje vecka för olika kropps- eller ansiktbehandlingar. Så idag fick jag följa med henne för en efterlängtad och verkligen nödvändig ansiktsbehandling. Portömning är det som är viktigast för mig, jag brukar göra en gång vart 3:e månad ungefär hemma i Sverige, beroende på om jag har pengar eller inte eftersom det kostar mellan 300-600kr per gång. Ruth sa att det skulle kosta 100yuan per gång här och det är på ca 1.5h.

Så idag var jag och Ruth på salongen runt kl.13.30, den ligger jättenära vår lägenhet så det är perfekt! 
Ansiktsbehandlingen började med en ryggskrapning av något slag. Jag tyckte att det kändes oerhört skumt men lät tjejen utföra behandlingen så som hon brukar. Efter ryggen skrapade hon lite på magen och armarna också. När kommer vi till ansiktet länkte jag. 
Sen var äntligen dags att ta itu med ansiktet. Behandlingen var hur lång som helst, jag låg i behandlingsrummet bredvid Ruth mellan 13.30-16.00, 2.5h! Det måste vara den längsta ansiktsbehandlingen jag varit på, prisvärd var den! Men jag föredrar nog att ha en kortare, man vill ju inte låta sin söndag försvinna på en salong, även om behandlingen var väldigt skön och jag i princip somnade emellanåt. Hon massera mitt huvud och ansikte väldigt länge och verkligen smorde inte krämen/oljan ordentligen. Jag vet inte hur många olika masker/krämer/oljor hon la på mitt ansikte men många var det. I slutet la på ett en ansiktsolja så nu är jag helt oljig i hela ansiktet.

Det var en spännande och rolig upplevelse att gå på ansiktsbehandling i Kunming, rätt så annorlunda gentemot Sverige. De hade inte den typiska lugna musiken i bakgrunden, men jag somnade ändå nästan. Det var väldigt avslappnande efter ett tag. Jag kommer inte att göra detta varje vecka, men kanske 1gång/månad eller när det behövs. Hoppas nu verkligen att min hy blir bättre. Den äckligt varma och fuktiga luften i Vietnam tillsammans med mycket sol förstörde verkligen hyn för mig, det är lite därför jag drar mig för att åka till Hongkong på sommaren vilket min familj planerar att  göra nästa år. Vi får se om jag hänger på eller inte, för det var just i HK 2008 som jag fick dålig hy, sen dess har den bara blivit sämre.

Jag ber om ursäkt för att jag inte har uppdaterat bloggen på två dagar, men det var varit konserter på Nordica båda kvällarna och jag har haft annat att göra på dan. därför det inte har blivit av, samtidigt som jag har varit lite lat. Därför kompenserar jag med ett extra långt inlägg idag, för dem som orkar läsa det iaf. ;P

Nu ska jag tvätta av mitt oljiga ansikte och bara ta det lugnt resten av kvällen.

Ha det bra så länge!
Många kramar yingan

Kommentarer
Postat av: Sum

Håller också tummarna för att din hud ska bli bättre! ^^ Vad skönt att du gjorde en ansiktsbehandling och slappnade av ;)

Jag borde också gå på en snart, skämma bort mig lite granna :)

Vi får höras o prata med varandra nästa vecka! och ditt bröd ser så sjukt gott ut! jag ska nog också baka :D

2010-10-31 @ 18:31:14
Postat av: Sum

SV: han är ju Jättesnygg!!!! :( Kanske inte i twilight, men i Avatar är han hihi :D

2010-11-01 @ 17:14:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0