28/10: Dagens nonsens - Luft och mjöl

Igår pumpade jag mina cykeldäck hos en man med ett stånd där han har olika cykeltillbehör, han reparerar och servar/underhåller cyklar helt enkelt. Jag pekade på mina däck och sedan på hans pump och menade då att han skulle pumpa dem, vilket han förstod, som tur var. :P 
Det gick på ett kick, kostade 5 mao (50öre) och jag slapp bli smutsig om händerna. Men det bästa är ändå att jag nu flyger fram på min cykel precis som när den var nyköpt. Det är så härligt att cykla när man känner att man har flyt och medvind, och allt som behövdes var lite luft.

Idag satte jag och Frida upp affischerna till den nya konstutställningen nästa vecka, vi var runt Foreigner Street och Yunnan University. Vi satte upp mellan 10-15 affischer tror jag, tog lite mer än en timme. Jag passade på att besöka Paul's Shop som säljer mycket importerade och utländska varor. Jag köpte 800gram vetemjöl och ett paket som tror jag är antingen bikarbonat eller bakpulver. Så i helgen ska det bakas! Jag ska börja med ett mycket enkelt släng-ihop-bröd. Man blandar de torra ingredienserna, tillsätter lite yoghurt eller mjölk och in med det i ugnen så är det klart! Det ska jag göra på söndagmorgon, så en närmare rapport om det kommer senare.

Jag har även köpt majsmjöl, och planerar också att införskaffa rismjöl och bovetemjöl för att kunna baka fler sorters bröd. Paul's shop hade även torrjäst så man kan baka "riktigt" bröd ;)
Dessutom hade de en massa kryddor som jag inte trodde man kunde hitta i Kunming eller i Kina, som till exempel torkad dill och basilika, paprikapulver, nejlika, kanelstänger. Så nu är jag ännu lite lyckligare, jag ska laga risgröt med kanel i jul, precis som hemma, det ska bli gottigottgott ;)

Nämnde jag att jag har tagit över 3000 bilder sammanlagt under de senaste två veckorna då jag har varit bortrest? Så nu har jag en massa jobb framför mig, att sortera allting och sedan att lägga upp dem på bloggen samt skriva bildtexter till dem. Men det är det värt. Nu kommer jag aldrig att glömma. ;)

Så nu ska jag sortera lite bilder och sen ska jag sova, har inte kunnat sova ordentligt sedan jag kom hem från Dali och lijiang i måndags. Igår natt var värst, sov nog ingenting alls, kändes det som iaf, jag gick till slut upp kl.04 och skrev i min nyinköpta kalender där man får fylla i datumen och månaderna själv. Det låter kanske jobbigt men det är ganska kul. Och så fyller jag i alla händelserna från den 16 augusti, alltså då denna Kinakurs startade. Detta kommer att bli min allt-i-allo-skrivbok som beskriver mitt läsår här i Kina och Kunming.

Ha det bra så länge och önska mig lycka till med min första bakning här i Kina. ;)
Många kramar yingan 

Kommentarer
Postat av: Sum

Du får ta hand om dig så du inte blir sjuk pga sömnbrist! hoppas du kan sova snart igen! ^^

2010-10-28 @ 16:52:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0