25/12: Dagens inlägg - Julafton

Och så var julen över än en gång. Det går alltid så himla fort. :/

Dagen gick som "planerat" igår. Vi började med gemensam frukost i vårt lägenhet runt 10, Lotta bakade scones, vi åt överblivna lussekatter (så goda när man värmer de i ugnen igen efter att ha varit frysta! ;)), småclementiner, äppleklyftor och drack glögg med russin och mandlar. Det var mysigt att äta frukost ihop på julafton. :)

Därefter hade alla olika ärenden, några stannade kvar i vår lägenhet, några gick för att köpa scenkläder till julkonserten och jag cyklade 5min bort för en klippning på självaste julafton! Det har jag faktiskt aldrig gjort, oftast är ju ingenting öppet när det är julafton. :P Men jag var så trött på mitt långa trista hår, jag var tvungen att göra något åt det och varför inte göra sig lite fin inför konserten också? ;) Tvätt, klipp och fön, alltsammans för 15yuan och det tog ca 30min, hur smidigt och billigt som helst.
Det gick dessutom att kommunicera med frisören med min fortfarande halvdana kinesiska, jag fick iaf så som jag ville ha det. Jag är rätt nöjd med resultatet. ;)

Därefter tänkte jag egentligen gå till Walmart men jag gick runt och letade efter en lite varmare jacka istället, hittade ingen som jag gillade. Klockan flög iväg och jag begav mig till Nordica tillsammans med Frida kl.14.30.

Helena och Martin hade ju förberett en Christmas Gathering, och det var att vi såg Kalle Ankas julafton ihop kl.15, precis som i Sverige. Vi satt backstage med tända ljus och programmet visade på duk kopplad till en projektor, rätt kass kvalitet på filen men det gjorde inte så mycket. Vi hade supermysigt, och åt juleskum och marabouchoklad och polkagrisar under tiden vi tittade på Kalle och hans vänner.
Det var många år sedan jag såg hela programmet faktiskt, vanligtvis ser jag bara mina favoriter, som husvagnen och piff & puff.  

Efter programmet fortsatte julstämningen och firandet, Martin och Helena är så söta, de hade köpt julklappar till oss alla! Och de hade skrivit julrim till dem dessutom! Jag fick en kinesisk kokbok, för att jag alltid tar bilder på alla maträtter när vi är ute och äter tillsammans samt jag verkligen älskar den kinesiska maten här. En mycket passande julklapp, jag har själv funderat länge på att köpa en. ;) Så tack Helena och Martin!

Sen hade jag bokat in en chattid med min familj hemma i Sverige, de gick upp kl.9.30 bara för min skull, ni är bäst! Så vi pratade i nästan en timme och ditten och datten, och jag gick ett varv inne i nordica med datorn för att visa hur det ser ut och vad som pågår. Just då var det en minikonsert med några studenter tror jag, annars höll personalen för fullt med att få klar all mat till julbuffén som skulle serveras 1h senare.

Strax efter kl.18 började vi att ta av julbuffén, det fanns verkligen många rätter att välja på och många desserter också. Men framförallt kom det MÅNGA kineser! Folk köade från två håll och alla trängdes runt det rektangulära bordet med maten, det var rent ut sagt kaos! Jag började att ta mat tidigt så jag klarade mig ganska bra. ;P

Nordicas Julbuffé 2010:

Julskinka
Köttbullar
Olika sorters bröd
Kinesisk kötträtt
Potatisgratäng
Stekta grönsaker (Broccoli, blomkål och morötter)
Crepes med svampfyllning
Curryrätt med potatis
Kratinerad aubergine
Inlagd rödkål
Senapssill (gjord på aubergine)
Papayasallad
Färsk sallad
Chutney med äpple och russin

Äpplekaka
Morotskaka
Ris à la Malta med jordgubbssås
Småclementiner
Vattenmelon
Knäck

Jag åt ganska mycket, som vanligt, men jag blev inte övermätt den här gången. Dessutom tog jag en liten promenad före konserten och sen även under pausen.

Julkonserten gick jättebra, men jag satt i fåtöljen och pratade om julklappar började plötsligt de alla de kinesiska barnen som satt precis framför scenen att komma upp till mig och omringade mig medan jag pratade. De var jättesöta allihopa men jag var lite oförberedd och de kom verkligen riktigt nära, de ville se vad jag hade skrivit i mitt block och tog i mikrofonsladden. Till slut fick deras föräldrar säga till dem att gå ner från scenen. Det var verkligen en oväntad händelse men det är roligt nu när man tänker tillbaks på det efteråt. XD De var så söta!

Konserten blev 1h 40min lång inklusive paus, inte alls så fasligt lång som vi först trodde, vi kunde till och med ha framfört någon mer låt. :P Men publiken verkade nöjd och glad, och det räcker. ;P

Efter konserten åkte vi åtta i gruppen hem till femmans lägenhet där vi tittade på gamla avsnitt av "Sunes jul", jag hade inte sett dem innan, rätt underhållande måste jag säga. Men sen blev det inte mycket mer julfirande, folk satt med sina datorer och skulle ringa till sina familjer. Jag försökte också men min dator ville sig inte hemma hos dem, så jag fick vänta tills jag kom hem runt kl.01.30.
Jag pratade med hela min släkt som var samlad på julafton och de hade precis käkat sitt julbord, åhh vad jag också ville ha av den goda maten, speciellt laxen! Jag saknade också att vara där tillsammans med dem som jag brukar göra varje år. Men det var kul att åtminstone få säga hej och god jul till alla, mina småkusiner kommer fortfrande ihåg mig. ;P

Sedan kunde jag såklart inte somna efteråt, kan jag kanske skylla på teet jag drack hemma hos femman, drack två koppar te, men det var faktiskt grönt te :P
Nåja, så jag låg och läste till jag vet inte när innan jag blev lite trött i ögonen och slutligen somnade. På morgen vaknade jag tidigt av det starka solljuset som vanligt. Jag vaknade 8.30 men låg kvar till 9 innan jag steg upp, det var inte lönt att försöka somna om, jag får sova inatt istället. :P Så jag alltså inte många timmar, imorrn blir det sovmorgon!

Idag är det juldagen och då ska man ta det lugnt, och det har jag gjort. Jag har duschat, tvättat, ätit en sen frukost, bytt sängkläder och bara allmänt slöat typ. XD Vi behöver inte vara på Nordica förrän ikväll kl.18 då vi ska få äta buffé igen. ;D Sen är det konsert och sen är julhelgen slut. :/

Hoppas att ni också har haft en underbar jul!
Vi hörs snart igen!

PS. Bilder från julafton kommer inom kort ;)

Många kramar
yingan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0