Our apartment



Här kommer lite bilder på vår, (Min, Fridas och Lottas) lägenhet. Det är en väldigt stor och rymlig 3-rummare med en toalett+dusch och ett litet kök. Vardags rummer och hallen är ett enda stort rum. Storleken på rummen skiljer sig rejält, ett stort med panorama utsikt, ett mellan också med panorama utsikt och ett litet med stora fönster. I de två stora rummen finns det skrivbord och garderob vilket det lilla saknar,

Vi pratade ganska länge om hur vi skulle göra, tills slut kom vi överens om att Frida skulle bo i det lilla rummet, Lotta i det mellanstora och jag fick det stora. Jag har aldrig haft ett eget rum innan, har ju alltid delat ett litet rum med min syster hemma i Malmö. Men nu är det här rummet än det rummet vi delade på och jag får ha det för mig själv! Det är helt sjukt. Jag var lite osäker i början, kommer jag att trivas i ett sådant stort rum, kommer jag att vara rädd att sova där i den stora dubbelsängen helt ensam osv. Men nu när jag har bott här i ca 1vecka så känns det faktiskt väldigt bra.
Men det finns en nackdel också, jag lägger mina grejer överallt eftersom det finns så mycket plats på rummet. Dock är ju väldigt skönt att ha lite mer space eftersom jag faktiskt har ganska så mycket saker, inte minst mina hudvårdsprodukter. Skrivbord är verkligen ett måste för mig, jag behöver det till min laptop men också när jag ska rita, måla och skriva. Jag är väldigt nöjd med mitt rum, jag känner mig hemma. :)


Vår simpla och smutsiga hiss.


Vårt hem, vi bor på sjunde våningen, i lägenheten 704.


Hallen+vardagsrummet.


Vi hänger upp vår tvätt på de här ställningarna, för det finns ingen annanstans att hänga dem. Men det torkar ändå relativt snabbt, en handduk blir torr på en dag. Så så farligt är det inte. :P


Matplatsen i anslutning till vardagsrummet, till vänster om matbordet finns toaletten och till höger har vi vårt lilla kök.


En mycket låg toalettstol och en tvättmaskin.


Duschen. För att få varmvatten måste man ha vattnet på i minst 5min innan man ska duscha. Jag glömmer typ alltid att sätta på den, så jag duschar för det mesta halvljummet vatten.


Tre tjejer tillsammans har mycket badrumsgrejer, inte minst rengöringsprodukter.


I Kina får man inte spola ner toapapper i toan, det blir lätt stopp då. Så man får slänga det i en papperskorg bredvid.
Deras avloppssystem är inte lika välutvecklat som Sverige. Vattnet i kranen går inte heller att dricka, det måste kokas först.


Så därför har de flesta hemmen en vattenstation, en stor vattendunk där du kan få antingen kallt eller varmt drickfärdigt vatten. När dunken tar slut ringer man till företaget som kommer och byter den på samma dag. En dunk kostar ca 8-10 yuan, det låter kanske inte så mycket men det går åt väldigt mycket dricksvatten. Vi kommer nog att behöva byta den 2-3ggr per vecka. Alla våra pengar kommer att går åt till vatten :P


Köket. Vi har en liten micro och en liten ugn.


Det mesta som behövs finns redan i lägenheten, som bestick, tallrikar, glas och kastruller vilket är väldigt skönt. Bara att köp allt det hade kostat en hel del. Det enda jag saknar är väl lite kryddor, som salt och peppar eller kanske lite soja.


I Kina använder man gasspis, vilket är lite läskigt, det känns mycket farligare än spisplattor efter man ser eldlågan. Dessutom kan vi bara använda den högra efter som den vänstra läcker gas.

Här kokar jag ägg till frukost ,det tog väldigt lång tid innan vattnet började koka, kan beror på att jag nu bor nästan 2000m över havet, så kokpunkten är högre. Men goda ägg blev, med lite salt och peppar hade det varit ännu bättre.


Här är mitt rum med den stora panorama utsikten. Enda nackdelen är att gardinerna är så sjukt tunna och allt solljus skiner rakt igenom varje morgon så jag vaknar ganska tidigt varje dag. Annars är det nice.


Stor garderob som jag delar med Frida, en dubbelsäng och en hylla som redan är full med grejer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0